הרגלי רכישה באינטרנט
לפי מחקר שערכה חברת איביי, כ-95% מהישראלים ערכו קניות באינטרנט ב-2016,כלומר עלייה של ארבעה אחוזים מ-91% ב-2015. הנתון הזה, עשוי לגדול יותר ויותר סבירלהניח, בהתחשב בכך שהאינטרנט הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, בהתחשב בהיצעהמוצרים שלא משתווה כמעט לשום מקום אחר בארץ ולא פחות חשוב ואולי האלמנט שמשפיעיותר מכל הנתון הזה – יוקר המחייה. 65% מהישראלים, העידו שיוקר המחייה בארץ הואהגורם העיקרי שמוביל אותם לחפש אלטרנטיבות אחרות וזולות יותר - בדרך כלל באינטרנט.אז הגיע הזמן לבדוק מה הישראלים קונים, איפה ואיך או בקיצור – מה הם הרגלי הרכישהשל הישראלים באינטרנט?
אז מה קונים הישראלים?
לשם שינוי נתחיל מהעיקר ואולי הדבר שהכי עניין אותנו לדעת על הרגליהרכישה של הישראלים באינטרנט, מה קונים הכי הרבה? במחקר, נבדק הנושא לפי חלוקהלשתי קבוצות – הרגלי הקנייה של נשים אל מול הרגלי הקנייה של גברים. במחקר שלאיביי, נמצא קודם כל שדווקא הגברים, הם אלו שקונים בתדירות גבוהה יותר מנשים. אזמה הם קונים? ובכן, התחומים הפופולריים ביותר עבור גברים היו מוצרי גאדג'ט ומוצריחשמל (70% מהגברים), ציוד קמפינג וספורט (23% מהגברים) וחלקי חילוף לרכב (14%מהגברים). אצל הנשים לעומת זאת, חלה עלייה באחוז הנשים הקונות ברשת (94% לעומת 85%ב-2014), כאשר התחומים הפופולריים ביותר, היו אופנה ואביזרי אופנה (70% מהנשים),קוסמטיקה (28%) ותכשיטים (25%).
קנייה משפחתית
אבל המחקר לא בדק רק חלוקה בין גברים לנשים. מהמחקר עולה שצרכים בטווחהגילאים 18 – 24 קנו יותר מוצרים בתחום האופנה, גאדג'טים ותכשיטים, בעוד שגילאי 45– 65 (הגיל שבו למרבית האוכלוסייה ישנה כבר משפחה), קנו ברשת יותר מוצרי תינוקותוילדים (לצד פנאי ותרבות). וכן, גם למשפחות יש הרגלי קנייה באינטרנט כאשר כ-71%מהנבדקים מעידים כי ביצעו בעבר קניות עם בני משפחתם וכ-52% מההורים מעידים שביצעובעבר קנייה עם הילדים. אז מה קונות המשפחות לילדיהן ברשת? באופן לא מפתיע, תחוםהאופנה לילדים תופס מקום גבוה במיוחד (53%) ולאחריו גאדג'טים, מוצרי חשמל וכרטיסיםלמופעים שונים.
איפה הישראלים קונים?
המחקר גם בדק איפה הישראלים קונים יותר וגילה נתון מעניין – בשנת 2016חלה התחזקות של אתרי קניות בין לאומיים לעומת האתרים הישראליים. ככל הנראה הנתוןהזה קשור גם הוא ליוקר המחייה ולהיצע הרב שאתרי הקניות בחו"ל מציעיםלישראלים. אז מה הם האתרים הפופולריים ביותר בחו"ל שמהם קונים הישראלים? ניתןלמצוא ברשימה הזו בעיקר את האתרים הפופולריים כמו אלי אקספרס, אמזון ואיביי. אבלהנתון הזה מעניין במיוחד לאור העובדה שלחלק גדול מהישראלים אין אשראי בין לאומיברשותם, אבל ככל הנראה, בזכות אתר הקניות Idgu שמספק פתרון בדיוק לבעיההזו ומשמש כמתווך בין הקונה הישראלי לאתרי הקניות הבין לאומיים (לרבות אתרים שלאמאפשרים הזמנת משלוח לישראל, כאשר Idgu מספקים גם את המשלוח) –יכלו גם אנשים עם כרטיס אשראי מקומי לבצע קניות בחו"ל.
כך או כך, עולה מהסקר שהצרכן הישראלי קונה היום בצורה חכמה יותר – הוא סומך יותר על אתרי קניות באינטרנט ומעדיף לקנות באתרי קניות בחו"ל, ששם המחירים ככל הנראה משתלמים יותר עבורו, לפני שהוא קונה באתר קניות ישראלי ובצורהזו, הפכה הקנייה באינטרנט לכלי מרכזי בהתמודדות של הצרכן הישראלי עם יוקר המחייה.






